Projektowanie dworca autobusowego i wiat w Białymstoku

Projektanci firmy BUDVISION zakończyli ostatni etap projektowania konstrukcji budynku dworca autobusowego z powierzchnią biurową na piętrze oraz wiatami przystankowymi w Białymstoku. Zakresem prac BUDVISION było opracowanie projektów – budowlanego, przetargowego i wykonawczego obiektu.
Prace wykonywane były przy współpracy z zespołem architektów z Poznania pod kierownictwem Macieja Światowego.
Projektowany obiekt składać się będzie z dwóch części – dworca autobusowego i wiat przystankowych.
Dworzec autobusowy zaprojektowany został jako obiekt wielonawowy, 3-kondygnacyjny, częściowo podpiwniczony, w technologii stalowej wzmocnionej szkieletem żelbetowym, przy czym piwnica oraz pomieszczenia biurowe zaprojektowane zostały w technologii tradycyjnej także wzmocnione szkieletem żelbetowym. Powierzchnia zabudowy budynku dworca będzie wynosić 1350 m2, a jego wysokość w attyce – 10 m.
Konstrukcją główną obiektu będzie konstrukcja stalowa kształtująca bryłę budynku. Na niej oparty będzie płatwiowy dach warstwowy wykonany w technologii lekkiej obudowy (blacha trapezowa + paroizolacja + wełna mineralna + papa termozgrzewalna), ściany wykonane będą w technologii lekkiej obudowy z płyty warstwowej z rdzeniem PUR/PIR w układzie pionowym uzupełnione oknami i fasadami aluminiowymi. Dach obiektu będzie składał się z kilku połaci (wielopołaciowy). Część biurowa budynku oraz piwnica zaprojektowane zostały jako konstrukcja tradycyjna (murowane ściany) ze stropem z płyt kanałowych oraz płyt kanałowych sprężanych.
Budynek będzie wydzielony strefami pod wzgl. pożarowym poprzez zastosowanie ścian oddzielenia p.poż REI120, REI60, a także EI60.
Obiekt posadowiony zostanie na ławach oraz stopach fundamentowych, żelbetowych, usztywnionych obwodowo podwaliną.
Przy dworcu autobusowym zaprojektowane zostały wiaty przystankowe, których konstrukcja stalowa wykonana zostanie z pełnościennych ram blachownicowych składających się ze skośnych podpór (słupów) oraz dźwigara dachowego w kształcie falistym, którego kształt powstanie z połączenia kilku łuków o różnym promieniu. Na ramach głównych oparty zostanie płatwiowy dach warstwowy zaprojektowany w technologii lekkiej obudowy (blacha trapezowa + paroizolacja + płyty PUR/PIR + papa termozgrzewalna). Wiaty przykryte będą wielopołaciowym dachem o kształcie dźwigara dachowego.